Pe 24 a avut loc gala de deschidere a Festivalului International de Film Experimental Bucuresti. Editia de anul a avut marea onoare de a se inaugura in prezenta marelui regizorului britanic Peter Greenway care a prezentat, in premiera in Romania, ultimul sau lung metraj – REMBRENDT’S J’ACCUSE. Figura emblematica pentru cinematografia contemporana de avantgarda, Greenaway este cunoscut in prezent ca unul dintre cei mai controversati regizori. Explorator al limbajului cinemtografic, Greenaway darama structuralismul lingvistic prin cuvantul imagini.
Rembrandt’s J’accuse este un film documentar despre celebra pictura a lui Rembrandt, Rondul de noapte. Numit initial Compania capitanului Frans Banning Cocq si a locotenentului Willem van Ruytenhurch, Rondul de Noapte a fost terminat in 1642, dupa noua luni de travaliu artistic, dand nastere unor mari controverse atat prin compozitia sa, dar mai ales prin mesajele pe care le ascunde. In Rembrandt’s J’accuse, Greenway urmareste 31 de enigme ale Rondului de Nopate, dezvaluind marturia unei crime. Dincolo de acuzatia adusa companiei militare pentru asasinarea capitanului, filmul pune in lumina identitatea fiecarui personaj, clarificand astfel, si misterul prezentei feminine in tablou. De asemenea, Rembrandt’s J’accuse aduce si o explicatie valida in ceea ce priveste saracia in care pictorul a trait pana a incetat din viata. Cu alte cuvinte, Rembrandt’s J’accuse este o remarcabila analiza de arta, realizata in ambianta ironica si acida specifica lui Peter Greenaway.
Rembrandt’s J’Accuse face parte dintr-un proiect vizual mai amplu, inceput in 2006 si cuprinde noua picturi celebre . Proiectul este numit Nine Classical Paintings Revisited si se focalizeaza pe criticarea solecismului vizual prezent in cinematografia actuala. Recomand filmul atat celor interesati de arta si cinematografie, cat si celor pasionati de intrigi si mistere epocale.
Vizionati trailer: